بویلر روغن داغ

 

یکی از مرسوم ترین روش های انتقال حرارت با استفاده از جریان بخار میباشد که استفاده از این روش برای انتقال گرما پیشینه ای طولانی دارد.اما این عمل نیاز به بخار با دما های بالا دارد که این عمر مستلزم بالا بردن فشار کاری میشود. در فرآیند های صنعتی جهت انتقال حرارت به سیالی با دمای بالا نیاز است که دستیابی به این میزان از فشار به واسطه استفاده از بخار با توجه به مشکلات جانبی و محدودیت های موجود در زمینه های مختلف چندان کار آسان و در دسترسی نمیباشد و باعث بالا رفتن هزینه های عملیاتی برای فرایند خواهد شد.

برای  ارتقا و بهینه سازی سیستم گرمایشی و همین طور بهینه کردن هزینه های عملیاتی، بویلر روغن داغ جهت تامین حرارت تا دمای 600درجه کلوین در فشار پایین به طور  گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بویلر روغن داغ ، از نظر کاکرد سیستم بسیار شبیه بویلر و دیگ بخار و بویلر و دیگ آب گرم میباشد، كه سطح مورد نیاز برای انتقال حرارت بین مواد كه یكی از آنها گازهای داغ حاصل از احتراق سوخت در مشعل می باشد را ایجاد می نماید .در سیستم یك دیگ روغن داغ گازهای داغ حاصل از احتراق سوخت كه سیال بسیار گرم (گرما دهنده ) را تشكیل می دهند و همچنین روغن حرارتی مخصوص كار در دمای بالا  كه در داخل لوله كوئل شده در گردش می باشد  ، سیال سرد ( گرما گیرنده ) را تشكیل می دهد و این روغن دائماً در حال چرخش در طول سیستم با استفاده از یک پمپ روغن داغ می باشد تا دمای مورد نیاز را برای مبدل های حرارتی مصرف کنندگان تامین نماید.

مزایای سیستم گرمایش روغن داغ نسبت به بخار

·        کارکرد  در شرایط فشار پایین

·        ایجاد دمای بالا و در نتیجه نیاز به سطح انتقال حرارتی کمتر

·        عدم ایجاد خوردگی  (به علت ساختار شیمیایی روغن ها)

·        عدم یخ زدگی در مواقع خاموشی(به علت ساختار شیمیایی روغن ها)

·        عدم رسوب گذاری لوله ها

·        کنترل دقیق و صحیح دما

·        عدم احتمال انفجار بر اثر فشرده شدن گاز های متراکم

·        حذف تلفات حرارتی در فرایند های کندانس و فلش بخار

·        با دوام بودن و کم اصطحلاک بودن سیستم

·        حذف ضربه های بخار و فلش بخار

·        حذف تله های بخار

·        عدم نیاز به سیستم های تصفیه و کنترل کیفیت روغن

·        عدم نیاز به سیستم شیمیایی دوزینگ جهت اصلاح کیفیت شیمیایی روغن

·        عدم نیاز به تانک کندانس

·        عدم نیاز به خلا شکن

·        طولانی بودن طول دوره سرویسها

·        کارایی و صحت کارکرد بالاتر

دیگ روغن داغ عمودی و افقی

انواع دیگ ها از نظر نوع سازه به دو دسته عمودی و افقی تقسیم بندی میشوند. دیگ روغن داغ افقی به صورت دوپاس و سه پاس تولید می شوند و دارای راندمان بسیار بالایی هستند این دیگ ها می توانند ظرفیت حرارتی بین سیصد هزار تا چهار میلیون درجه را تحمل کنند.

دیگ های روغن داغ بر اساس نوع سوخت در دسترس به ۴ دسته ی :

  • دارای مشعل گازسوز
  • دارای مشعل گازوئیل سوز
  • دارای مشعل دوگانه سوز
  • دارای مشعل سه گانه سوز(گاز،گازوئیل،مازوت)

تقسیم می شوند.اناتخاب نوع سوخت به میزان دسترسی و صرفه اقتصادی و همینطور ظرفیت حرارتی مورد نیاز ارتباط دارد.

و دسته بندی آخر بر پایه تعداد پاس می باشد:

تک پاس – دو پاس – سه پاس

به یک بار جابجایی سیال از ابتدا تا انتهای محفظه مبدل یک پاس می گویند ، بطوریکه اگر سیال از یک طرف وارد مبدل شود و از طرف دیگر خارج شود دیگ روغن تک پاس ، اگر ورودی و خروجی یکی باشد بویلر روغن دو پاس و اگر سه بار در مسیر عبور کند دیگ روغن سه پاس گفته می شود. بهترین و بهینه ترین نوع طراحی برای یک دیگ روغن داغ باید به گونهای باشد که انتقال حرارت در سه پاس کامل اتفاق بیفتد تا با بیشترین سطح انتقال حرارت ممکن بتوان در هزینه های سوخت و همینطور اتلاف انرژی صرفه جویی کرد.

موارد کاربرد بویلر روغن داغ

امروزه بویلر روغن داغ و دیگ کاربردهای بسیار زیادی داشته است و حتی توانسته اند جایگاه خوبی در صنایع غذایی نیز برای خود بدست بیاورند. در ادامه مهم ترین کاربردها را مشاهده می کنید:

  • صنایع نساجی : گرم کردن ماشین آلات رنگرزی، خشک کن های استنسر و ….
  • صنایع شیمیایی: گرم کردن اتو کلاوها و…
  • صنایع چوبی: دستگاه های خشک کن چوب و….
  • صنایع کاغذسازی : هودهای خشک کن و…
  • صنایع غذایی: دستگاه های سرخ کن، دستگاه های تجزیه چربی و…
  • صنایع ترکیبی: دستگاه های پلیمر یزا سیون و…
  • صنایع قیر: مخزن گرم کن، میکسرها و…
  • مصرف های متفرقه

بویلر روغن داغ دستگاهی است که جهت انتقال حرارت بین سیال گرما گیرنده (روغن مخصوص حرارتی) و سیال گرما دهنده (گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل) به کار می رود. در این دیگ ها با ایجاد سطح انتقال حرارت لازم ، گرمای گازهای حاصل از احتراق مشعل به روغن حرارتی در حال گردش منتقل گشته و موجب افزایش دمای آن می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت آذر فن آوران مراجعه نمایید

Comments